Cikgu Ramlan renung buku usang yang sudah bertahun
tidak di sentuhnya. Entah mengapa, hari itu kembali menemukan dia dengan buku
rekod yang sudah bertahun menjadi kenangan yang penuh suka dan duka. Cikgu
Ramlan merenung jauh bagaikan menembusi setiap isi kandungan buku tebal bewarna
biru itu. Jika dahulu, setiap kali memperolehnya pada awal tahun, tanganya akan
pantas membuka computer ribanya langsung menaipkan sesuatu. ‘Rancangan
Pembelajaran’ itulah fail wajib tersimpan di dalam komputernya. Kemudian di
cetak dan di tampal di dalam buku biru yang tebal itu. Bergitulah telitinya
Cikgu Ramlan dalam merancang setiap jadual pembelajaranya.
“Cikgu buat apa tu?” tegur Cikgu Malik, rakan sejak
di bangku sekolahnya. Mereka mendapat tawaran untuk belajar di maktab perguruan
yang sama dan jodoh mereka terlalu panjang menyebabkan mereka di temukan untuk
mengajar di sekolah yang sama. Baru dua tahun menjejakkan kaki ke bidang
peguruan yang sebenar banyak merubah pesonaliti Cikgu Ramlan yang dahulunya seorang
yang tidak pandai untuk bercakap di khalayak yang ramai. Namun, selepas
menjalani ujian dan latihan akhirnya dia mampu mengubah dirinya menjadi seorang
guru yang lantang bersuara. Malah, di dalam mesyuarat, Cikgu Ramlan merupakan
salah seorang guru yang sentiasa keluar dengan idea dan komenetar yang cukup
lantang bagi seorang guru. Ideanya cukup realistik menyebabkan dia sering
menjadi rujukan pengetua di dalam perancangan masa hadapan sekolah. Pemikiranya
bukanlah sedungu dulu. Belajar selama tiga tahun membuatkan Cikgu Ramlan
benar-benar berubah. Dari seorang pelajar yang pendiam dan tidak banyak idea
menjadi seorang guru yang cukup bijak mengawal setiap keadaan dan bijak dalam
mengendalikan sesuatu perkara.
Pada tahun pertama pengajaranya, bagi guru baru
sepertinya, jarang sekali mereka dapat meraih hati pelajar, terutama mengajar
di sekolah menengah. Kebiasaanya pelajar akan memijak kepala mereka kerana
kekurangan pengalaman untuk memastikan para pelajar sentiasa mendengar kata dan
menuruti arahan yang di berikan. Kecuali jika mereka bernasib baik untuk
mengajar di tingkatan satu. Namun suatu keistimewaan yang ada pada cikgu
Ramlan. Pada tahun pertama dia menjadi guru sepenuhnya, dia sudah membuat
perancangan yang cukup teliti di dalam pengajaran. Malah, perancanganya tidak
mampu di tandingi oleh guru yang sudah mengajar untuk bertahun lamanya. Malah,
dengan mengajar pelajar tingkatan empat yang kebiasaanya merupakan tingkatan
yang paling nakal, cikgu Ramlan dapat mengawal setiap pelajarnya sehingga mereka
cukup mendengar kata dan sentiasa menghantar tugasan tepat pada waktunya. Tiada
aduan yang terluah di bibir guru itu mengenai pelajar yang tidak mendengar kat,
pelajar tidak menyiapkan tugasan. Sebaliknya, setiap selesai mengajar, tanganya
tidak pernah kosong dengan buku latihan menandakan tugasan yang di berikan
sudah siap dan bersedia untuk di semak.
Sementelah itu, Cikgu Ramlan mempunyai teknik
pengajaran yang cukup berkesan di hati para pelajar sehingga dia digelar
sebagai guru kesayangan. Semuanya berlaku di dalam tahun pertama pengajaranya
dan perkara ini mengagumkan guru-guru yang lain kerana jarang mereka dapat
melihat seorang guru baru sepertinya dapat mengawal pelajar sedemikian rupa.
Namun dalam mengenangkan kisahnya yang menarik, terselit cerita duka dalam
hidupnya. Kebahagiaan menjadi pendidik nyata tidak berpanjangan seperti yang di
harapkan. Perletakkan jawatanya nyata mengejutkan seisi Sekolah Menengah
Kebangsaan Dang Wangi yang cukup menyayanginya. Pengetua sekolah, Cikgu Shamsul
tergamam saat sekeping surat bertaip di hulurkan Cikgu Ramalan pada suatu pagi.
Isi kandunganya bukanlah berita gembira buatnya malah membawa berita duka seisi
sekolah. Mereka akan kehilangan seorang guru yang cukup pintar dalam berfikir,
petah dalam berbicara malah dedikasi di dalam kerjanya. Seorang pendidik yang
cukup unik dan sukar untuk di temui.
Cikgu Ramlan masih merenung buku biru yang tebal
itu. Buku itu merupakan buku rekod terakhirnya dan selepas tahun itu dia
berjuang di katil hospital selama lima tahun. Berjuang sehingga kadang kala dia
merasa putus asa untuk meneruskan perjuanganya. Kesakitanya tidak pernah di
ketahui oleh sesiapa. Meskipun rakan baiknya Cikgu Malik. Ibunya, Puan Suria
menjadi pembakar semangatnya melalui hari-hari yang penuh kesakitan. Wajah
anak-anak murid pada hari terakhir perkhidmatanya masih terbayang di layar
pemikiranya. Kesedihan mereka mengiringi langkahnya ke pintu pagar. Nyanyian
lagu Kau Ilhamku pada saat itu oleh pelajar-pelajarnya membuatkan matanya
berkaca dan jiwa lelakinya hampir luluh. Namun ditahan segala rasa pilu itu.
Cikgu Ramlan ingin meninggalkan pelajarnya tanpa memberitahu kepada mereka
bahawa hatinya juga derita meninggalakn mereka. Kenangan hari itu kembali
menerjah kedalam ruang memori hatinya.
“Cikgu merupakan cikgu terbaik di sekolah ini. Saya
berat hati untuk melepaskan cikgu” ucap pengetua Sekolah Menengah Kebangsaan
Dang Wangi dengan matanya yang berkaca. Bilik mesyuarat yang kebiasaanya terisi
dengan perbincangan yang padat dan serius bertukar suasana. Wajah sedih para
guru Sekolah Menengah Kebangsaan Dang Wangi membuatkan bilik berhawa dingin itu
terasa cukup menyesakkan. Cikgu Ramlan mengukirkan segaris senyuman buat Cikgu
Shamsul. Kata-kata yang akan di pahat di ingatan sebagai pembakar semangat untuk
perjuanganya yang seterusnya. Wajah pucat Cikgu Ramlan menjadi sasaran lensa
Cikgu Arini yang sememangnya terkenal dengan gelaran ‘puteri lensa’ di sekolah.
Setiap peristiwa penting tidak kira suka atau duka akan terakam di dalam kamera
Nikkonya.
“Kenapa kau berhenti? Kita dah kawan sejak sekolah.
Aku tahu ini cita-cita kau. Kenapa kau lepaskan cita-cita kau selepas kau
memperolehinya? Kenapa tak boleh beritahu aku alasanya?” soalan bertubi-tubi
Cikgu Malik membuatkan hati Cikgu Ramlan semakin memberat meninggalkan SMK Dang
Wangi. Namun dia tidak dapat menjawab soalan sahabat sejak di bangku sekolahnya
itu. Hanya ukiran senyuman tawar di ukir mengkhabarkan ‘biarlah rahsia’.
“Cikgu!!!!” suara jeritan beramai-ramai membuatkan
pintu kereta yang telah dibuka di tutup semula. Pelajar-pelajarnya sedang
berkumpul bagaikan membuat satu perarakan hari kemerdekaan. Beberapa orang
kelihatan memegang sekeping kad manila bertulis ‘kami sayang cikgu’ ‘cikgu
adalah cikgu terbaeeeek!!!’ ‘kami akan sentiasa kenangkan cikgu’ dan pelbagai
lagi. Hatinya sebak untuk membaca semua ayat-ayat yang tertulis itu. Matanya
pantas merenung sekitar sekolah yang penuh sejarah ini. SMK Dang Wangi,
bukanlah sebuah sekolah yang besar. Pelajarnya hanyalah sekitar 500 orang. Gurunya
juga tidaklah ramai. Sebuah sekolah yang cukup sederhana namun unik. Semangat
pelajarnya tidak seperti sekolah-sekolah yang lain.
Meskipun terletak di kawasan perkampungan namun
sekolah ini cukup indah di hiasi dengan pokok-pokok yang melestarikan suasana.
Pondok-pondok ilmiahnya di tampatkan di bawah pohon mangga yang rendang, pokok
beringin yang besar, cukup untuk membuatkan pelajar-pelajar mudah memperoleh
inspirasi dalam menghasilkan karangan. Kelas di setiap tingkatan hanyalah dua
atau tiga. Sekolah ini memang kecil, namun cukup menyimpan makna. Ramai
pelajarnya yang agak nakal. Namun itu adalah kebiasaan. Remaja yang sedang
membesar pasti sentiasa ingin mencuba sesuatu yang baru. Cuma kadang-kadang
mereka ini terlalu ingin mencuba sehingga yang buruk juga turut ingin di cuba
oleh mereka.
Cikgu Ramlan juga pernah remaja seperti mereka. Cuma
alam remajanya lebih banyak di isikan dengan membaca dan merenung orang di
sekeliling. Dan dia terus berfikir untuk mereka. Namun buah fikiranya tidak
pernah keluar dari bibirnya. Hanya tersimpan di mindanya dan pada saat dia
melangkah ke dalam maktab peguruan segalanya terpaksa di keluarkan dan akhirnya
dia menjadi guru yang cukup tinggi ilmu pengetahuanya. Ilmu yang terpahat di
mindanya bukan sahaja berkisar mengenai subjek teras yang diambilnya sebaliknya
turut merangkumi setiap yang berlaku di negara ini. Kadang-kala Cikgu Ramlan
mampu untuk berkata-kata bagaikan seorang ahli ekonomi meneliti naik turun
pasaran ekonomi Malaysia. Di suatu ketika yang lain dia menganalisi suasana
politik yang menjadi rencah rasa negara. Kemudian dia mula mengingati setiap
tarikh penting sebgai sejarah negara seperti seorang guru sejarah. Namun dia
tetap tetap dengan subjek kesayanganya. Bahasa Melayu, jiwa Cikgu Ramlan semenjak
di bangku sekolah.
“Cikgu kami ingin minta maaf dari hujung rambut
sampai hujung kaki. Halalkan ilmu yang cikgu ajar. Jika ada masa datanglah
jenguk kami di sini. Kami sayangkan cikgu. Kami suka cara cikgu ajar kami.
Cikgu buatkan kami merasakan subjek Bahasa Melayu merupakan sebuah subjek yang
paling seronok dalam dunia. Walaupun lenguh tangan kami nak buat lima muka
surat karangan, tapi lama-kelamaan kami dah biasa dengan semua itu. Malah kami
rasa tak puas hati selagi karangan kami tak cukup lima muka surat. Cikgu juga buat
kami faham tentang sejarah negara kita. Semua cerita cikgu terpahat dalam
fikiran kami ini macam kena gam dengan gam gajah. Seronok bila cikgu luangkan
sesetengah masa untuk mengingatkan kami tentang sejarah kita dahulu. Cikgu kata
kita kena belajar dengan sejarah agar sejarah itu tak akan berulang. Dan kerana
itu cikgu sentiasa ingatkan kami tentang sejarah itu. Kini kami rasa kami
takkan sia-siakan masa kami sekarang kerana kami tak mahu sejarah berulang.
Cikgu juga ajar kami mengenai masa. Surah Al-Asr yang menjadi pembukaan dan
pengakhiran pengajaran cikgu kami ingat sampai bila-bila dan kami kini faham,
demi masa yang selama ini banyak kami sia-siakan. Terima kasih cikgu. Terima
kasih untuk semua ilmu yang cikgu curahkan. Kami belajar banyak ilmu hanya di
dalam kelas Bahasa Melayu. Apa yang kami pasti semua yang cikgu ajar kepada
kami itu adalah ilmu yang tidak ternilai harganya. Kami akan sentiasa
merindukan cikgu. Cikgu Ramlan, guru Bahasa Melayu kami” Maisara, pelajar yang
paling petah berbicara mengakhiri kata-katanya dengan lingan airmata.
Cikgu Ramlan benar-benar sebak. Pemergianya ini
kerana terpaksa. Bukan kerana rela. Namun dia tahu dia harus berundur demi
kesenangan semua orang. Ada perjuangan yang lebih besar menantinya menyebabkan
dia takut dia akan menyusahkan warga di sini. Kata-kata Maisara benar-benar
membuatkan jiwa lelakinya tewas dalam menahan sebak di hari. Airmatanya jatuh
juga. Pelajar-pelajar lelaki memeluk erat tubuhnya ketika itu. Pelukan yang
cukup hangat dan tidak akan di lupakan kehangatanya hingga kini. Masih terasa
tubuh-tubuh gagah anak muridnya yang sedang tumbuh menjadi remaja lelaki yang
perkasa memeluk erat tubuhnya yang semakin kurus pada ketika itu. Sebuah album
di hulurkan Aisyah buatnya mewakili seluruh pelajar di situ. Album yang bukan
sahaja mengandungi gambar dirinya bersama pelajar-pelajarnya juga mengandungi
ucapan yang meruntun hati dari pelajar-pelajarnya.
Keakraban mereka bagaikan sebuah keluarga yang cukup
besar. Jarak usia yang hanya berkisah lima hingga enam tahun menyebabkan Cikgu
Ramlan merasakan dirinya adalah abang kepada adik-adik yang cukup ramai. Meskipun
hanya mengajar sebuah subjek yang di rasakan bukan sebuah subjek yang susah
namun komitmenya dalam memastikan pelajar-pelajarnya memperolehi markah yang
tinggi membuatkan pembelajaran mereka santai tetapi serius. Drama komsas tidak
hanya di baca dan difahami watak, perwatakan, latar tempat dan sebagainya
tetapi di bawa kepada sebuah pementasan yang menyeronokkan. Pementasan yang
membuatkan Sekolah Menengah Kebangsaan Dang Wangi terkenal sebagai sekolah yang
kerap mengadakan pementasan drama. Ibu bapa di jemput melihat bakat anak-anak
mereka dalam menjadi pelakon pentas yang serius menghayati watak yang di bawa.
Malah caranya memberikan impak yang cukup berkesan kedalam pemahaman pelajar.
Kini semuanya hanyalah sebuah kenangan dalam kotak
pemikiran yang semakin pelupa. Mungkin kesan dari rawatan yang di terima.
Beberapa orang di sekitarnya lenyap dari ingatanya. Malah saudaranya juga ada
sesetengahnya tidak dapat di ingati dengan jelas siapa mereka. Saat ini Cikgu
Ramlan menjadi takut. Takut untuk kehilangan memori berharga dia dan anak-anak
muridnya. Memori di sebuah sekolah bernama Sekolah Menengah Kebangsaan Dang
Wangi.
Ketika itu perlahan tangan kurusnya terketar-ketar
mencapai pena hadiah anak muridnya semasa sambutan hari guru. Pena yang dia
yakin bukan beharga seringgit dua tetapi mungkin memakan harga puluhan ringgit
itu di capai dan di renung. Matanya teracap kepada sebuah buku berkulit keras
dibalut dengan sampul berbunga kecil. Buku yang mungkin setebal sekitar 200
muka surat itu di capainya. Buku itu juga hadiah hari guru yang di terimanya
pada hari guru terakhirnya. Cikgu Ramlan mengagahkan tanganya untuk menulis di
dalam buku itu. Dia perlu mencatatkan semua memori yang masih tersisa di
ingatanya sebelum semuanya hilang.
4 September 1999
Aku menulis kerana aku
tahu aku akan kehilangan semua ingatanku ini. Ternyata penyakitku ini bukan
sahaja membuatkan aku kehilangan sebuah keluarga yang besar, tetapi juga ingin
meragut semua memori hidupku. Mungkin tidak banyak dapat aku coretkan di sini
kerana kegagahan diri juga semakin hilang. Aku bersyukur kerana masih di beri
kesempatan untuk mencoretkan memori ini. Aku sendiri tidak pasti bilakan
malaikat Izrail akan datang menjemputku untuk behijrah ke alam barzakh. Namun
sebelum kedatanganya, aku ingin coretkan memori ini untuk bacaan keluargaku di
‘Dang Wangi’
Dang Wangi, namanya
mewangi di dalam ingatanku. Mengusik jiwa ini saat diri bersendirian seperti
ini. Ternyata duniaku hanya di sini. Menghabiskan sisa di bilik berhawa dingin
bersama sebuah kati yang sudah aku huni lima tahun lamanya. Wayar plastik ini
bagaikan rantai besi merantai aku di sini untuk terus merenung melalui jendela
yang sama sejak lima tahun yang lalu.
Tujuh tahun yang lalu….
Masih segar di
ingatanku sebuah sekolah yang hanya mempunyai 2 bangunan 4 tingkat dan sebuah
bangunan 3 tingkat. Sebuah ruangan yang hanyalah sebesar tiga kali ganda bilik ini tersusun rapi sekitar 20
buah meja kayu yang kelihatan sudah bertahun tidak bertukar. Namun itu bukan
persoalan. Senyuman ramah penghuni ruangan itu dari meja mereka masih aku
ingati hingga kini. Dan mustahil untuk aku lupakan jika tidak kerana penyakitku
ini. Aku di tempatkan di sebuah meja yang memang usang. Sudah berhabuk dan
bersawang di bawahnya. Namun aku langsung tidak kisah apatah lagi untuk
merungut. Buku rekod biru yang tebal menjadi buku pertama yang merebahkan
dirinya di atas meja usang itu. Saat itu aku sendiri tidak tahu apa yang harus
aku letakkan di atas meja itu. Terasa janggal untuk mempunyai meja sendiri
untuk kali pertamanya. Sepanjang aku menjalani latihan praktikan, kebanyakkan dari
mejaku adalah meja perkongsian dengan guru praktikal yang lain. Masa kami di
habiskan di kerusi tamu atau di ruang pantri. Aku membuka laci yang pertama.
Terdapat sekeping gambar di dalamnya. Seorang lelaki bersama seorang wanita.
Aku yakin gambar itu
adalah milik penghuni meja itu sebelum ini. Namun wajah wanita di dalam gambar
itu menarik perhatian ku. Ibu! Itulah perkataan pertama terluah dari bibirku
saat merenung wajah itu. Kutanyakan kepada guru-guru yang berada di situ. Kata
mereka guru yang duduk di meja itu telah meninggal dunia di dalam sebuah
kemalangan jalan raya 20 tahun yang lalu. Sejak itu meja itu tidak digunakan
lagi. Meja itu di simpan di dalam stor selepas keluarga guru itu mengemaskan
barangnya. Kerana kekurangan meja akhirnya meja itu kembali di keluarkan. Aku
kembali merenung wajah di dalam gambar itu. Ada suatu wajah kabur di dalam
ingatanku tentang lelaki itu.
Pulang sahaja dari
sekolah aku bergegas pergi ke rumah ibu yang mengambil masa lebih kurang satu
jam perjalanan dari tempat aku mengajar. Aku tunjukkan padanya gambar yang aku
temui. Gambar itu di sambut bersama lingan air mata. Rupanya itu adalah ayahku.
Pantas aku teringatkan khabar duka yang aku terima dari ibu. Pada saat itu aku
berusia 5 tahun. Aku tidak bergitu rapat dengan ayah kerana dia terlalu garang.
Kata ibu ayah aku merupakan guru displin di SMK Dang Wangi. Gambar itu
merupakan gambar lama yang mereka ambil sebelum berkahwin. Patutlah aku tidak
dapat mengenalpasti wajah ayah kerana aku tidak pernah melihat gambarnya waktu
remaja. Aku hanya pernah melihat gambar ibuku sewaktu remaja yang di tunjukkan
oleh nenek.
Saat itu semangatku
untuk menjadi pendidik yang terbaik semakin berkobar. Aku ingin menjadi guru
yang di segani seperti ayah. Namun aku tidak mahu setegas ayah kerana aku tahu
pelajar zaman ayah tidak sama dengan pelajar sewaktu zaman ayah mengajar.
Gambar itu aku letakkan di dalam bigkai dan aku letakkan di atas meja sebagai
inspirasi. Guru-suru lain yang terlihat akanya bertanyakan perihal gambar itu
dan mereka terkejut kerana rupa-rupanya aku anak Cikgu Haddad yang cukup
disegani di sekolah itu.
Kelas pertama bermula
pada jam menginjak ke dua belas tengah
hari. Waktu genting untuk mengajar subjek yang agak membosankan. Namun aku sdah
bersedia dengan caranya. Sebuah permainan bahasa untuk menarik perhatian supaya
tdak tertidur di dalam kelas pertama aku di sini. Empat Kenanga kelas yang
terkenal dengan kenakalan para pelajarnya. Hatiku agar berdebar sebenarnya
untuk melangkah ke kelas yang menjadi kelas ‘panas’ di bilik guru. Seketika
kedengaran bunyi bising dari tingkat empat dan yang pastinya bunyi bising itu
merupakan kelas yang bakal aku ajar pada hari pertama aku mula mengajar.
Kehadiranku membuatkan pelajar yang sedang bising kembali ke tempat duduk
masing-masing dan kelas menjadi sunyi seketika. Terdetik di hatiku, benarkah
mereka ini kelas ‘panas’ dengan kenakalan para pelajar seperti yang di gembar
gemburkan oleh guru-guru di bilik guru?
“Assalammualaikum semua” ucap Cikgu
Ramlan Ramah. Salamnya disambut hampir serentak oleh semua pelajar. “Saya Cikgu
Ramlan, guru Bahasa Melayu. Ini hari pertama saya mengajar selepas ijazah
perguruan di Maktab Pegurusan Sultan Idris” ucapku ramah. “Cikgu baru…” hampir
keseluruhan kelas bersuara. Cikgu Ramlan tertawa dalam hati mengutuk ramalanya.
Baru kini dia percaya pelajar kelas ini bukanlah setenang yang disangka.
“Sebelum kamu Tanya saya jawab dahulu, saya masih single. Berumur 25 tahun. Dan
saya…” Cikgu Ramlan berjalan kearah seorang pelajar lelaki yang dari tadi
menunduk kebawah meja “tak suka orang baca komik masa saya mengajar… Detective
Conan.. Hurm… Komik kegemaran saya semasa saya belajar di maktab.”
“Tapi saya tak pernah baca semasa
pensyarah saya mengajar sebab saya menghargai pensyarah saya. Bagi saya sesiapa
sahaja yang memberikan saya ilmu merupakan orang yang lebih mulia dari saya
kerana orang itu memiliki ilmu lebih dari saya dan orang itu lebih baik dari
saya kerana dia menjadikan pohon yang rendang dan berbuah ranum. Demi masa
sesungguhnya manusia itu di dalam kerugian melainkan yang beriman dan yang
beramal soleh. Ini adalah pegangan hidup saya yang membuatkan saya merasakan
masa itu terlalu bernilai. Jika saya tertinggal seminit pembelajaran saya,
bukan, jika saya tertinggal sesaat sahaja saya telah melanggar prinsip hidup
saya dan saya telah menjadi orang yang rugi. Oleh itu saya tidak mengharapkan
lebih, tidak juga mengharapkan kamu semua duduk bermuka serius seperti ini,
saya cuma mengharapkan kamu menjadi insan yang menghargai masa dan menghormati
saya sebagai seorang guru tetapi tidak sebesar penghormatan kamu buat
Rasulluah” kata-kata Cikgu Ramlan
membuatkan seisi kelas terdiam dan bagaikan terpukau seketika.
Hari itu berlalu dengan lancar. Kelas
yang serius bertukar warna. Gelak tawa para pelajar dengan jenaka oleh Cikgu
Ramlan membuatkan guru yang melewati kelas itu tertarik dengan cara guru muda
itu mengajar. Pada hari pertama guru itu mampu menjadikan kelas yang terkenal
dengan kenakalan pelajarnya bertukar menjadi kelas yang cukup harmonis dengan
suasana yang cukup aneh bagi guru-guru yang pernah mengajar di kelas itu.
Malah, keakraban itu terus mekar menjadi kuntuman persahabatan antara guru dan
pelajarnya.
Peristiwa itu terlalu manis dan sedih
untuk memikirkan aku bakal melupakan semua memori ini. Perasaanku saat
mengungkapkan kata-kata itu dapat aku rasai ianya menyerap kedalam minda para
pelajarku saat itu. Kata Cikgu Aminah yang melewati kelasku pada hari itu, dia
hampir tidak percaya guru baru seperti aku akan mengeluarkan kata-kata
sedemikian. Namun aku hanya menganggap pujianya itu dengan rasa syukur kepada
Allah kerana mengurniakan hidayahnya kepadaku dan aku hanya menjadi wacana
untuk menyampaikan ilmu milikNya. Siapalah aku untuk membangga diri sedangkan
semua ilmu yang aku miliki hanyalah pinjaman semata-mata pemilik mutlaknya ialah Allah S.W.T.
Mesyuarat pertama mengundang debar di
dada. Untuk pertama kalinya aku akan duduk sebaris dengan guru tetap. Semasa
praktikal aku hanya di tempatkan di suatu sudut bersama guru praktikal yang
lain mencatat butir bicara pengetua tentang itu dan ini. Tetapi hari ini aku
akan duduk di meja mesyuarat berdiskusi mengenai masalah semasa di sekolah. Pelbagai
perasaan bermain di mindaku. Gembira dan gementar bercampur baur. Namun yang
pastinya aku teruja untuk menghadiri mesyuarat ini. Langkah pertama masuk ke
bilik mesyuarat ku atur bersama ungkapan bismillahirahmanirahim…
“Assalammualaikum semua. Alhamdulilah
kita semua dapat berkumpul pada hari ini untuk mesyuarat mingguan. Sebelum itu
kita ucapkan selamat datang buat dua orang warga baru SMK Dang Wangi Cikgu
Ramlan dan Cikgu Malik. Ini merupakan mesyuarat mingguan pertama buat cikgu
berdua. Sebarang pandangan dan komen di alu-alukan agar kita dapat memperbaiki
prestasi sekolah kita bersama” ucap Cikgu Shamsul pengetua sekolah dengan
ramah. Cikgu Ramlan dan Cikgu Malik tersenyum manis mendengar kata-kata aluan
pengetua. Seketika dewan mesyuarat kembali serius. Bermula dengan pengetua, di
ikuti guru penolong kanan satu dan dua, setiap dari mereka membentang laporan
aktiviti mingguan sekolah. Mesyuarat yang agak membosankan namun mengundang
minat Cikgu Ramlan untuk mengkaji dari setiap sudut pandangan mengenai aktiviti
sekolah. Mindanya mencerap setiap kata-kata Cikgu Alyah mengenai
aktiviti-aktiviti mingguan di sekolah. “Baiklah, sekarang saya membuka ruangan
untuk para guru memberikan sebarang pendapat atau komen” ucap pengetua. Masa
yang di nantikan Cikgu Ramlan.
“Maafkan saya cikgu, walaupun baru di
sini tapi saya ada sedikit pandangan. Mengenai analisis aktiviti yang di
kemukakan oleh Cikgu Alyah. Begini cikgu, saya merasakan ada sedikit
permasalahan yang sedang berlaku di dalam sekolah kita. Aktiviti yang
dijalankan pada pemerhatian saya lebih tertumpu kepada kelab dan persatuan
tertentu. Malah sebarang program yang di jalankan kelihatan melibatkan kelab
yang sama berulang kali. Saya ada meneliti laporan yang dibentangkan pada
minggu-minggu sebelum ini walaupu pada ketika itu saya masih belum mula bertugas
tertapi maklumat ini saya perolehi melalui buku rekod yang saya pinjam dari
Cikgu Murad sebelum hadir ke mesyuarat ini. Dalam penelitian saya, sekolah kita
banyak bagaikan menganaktirikan kelab-kelab yang lain. Dana yang di salurkan
tidak seimbang dan pada perkiraan saya ketidakseimbangan ini menyebabkan hanya
kelab tertentu sahaja yang kelihatan aktif. Saya berikan contoh di sini Kelab
Bola Sepak yang memperolehi dana untuk ke pelawanan Bola Sepak Peringkat
Daerah. Ini bukan suatu permasalahan tetapi dana untuk Kelab PingPong
menjalankan latihan intensif ditarik kerana dana tersebut perlu di salurkan
kepada Kelab Bola sepak. Lihat ketidakseimbangan antara kelab menyebabkan dua
minggu selepas penarikkan dana itu, Kelab Ping Pong tidak menjalankan sebarang
aktiviti dan hanya mengadakan perjumpaan biasa dan belajar mengenai teori
sahaja. Kemudian aktiviti yang saya kata melibatkan kelab yang sama berulang
kali ialah Kelab Kebudayaan. Kita teliti program sejak tiga minggu yang lalu,
kesemua pengendali utama program ini adalah ahli Kelab Kebudayaan. Syaa tidak
nafikan kelab Kebudayaan merupakan kelab universal yang sentiasa di tuntut di
dalam mana-mana program kerana kebolehan mereka dalam seni persembahan, tetapi
saya lihat tiada penglibatan kelab lain dalam meletakkan kesejajaran antara
satu kelab dengan kelab yang lain. Itu sajalah komen saya. Maaf kerana terlalu
banya berceloteh” ucap Cikgu Ramlan diakhiri bersama sebuah senyuman.
“Hebat! Cukup hebat! Suatu penerangan
dan penelitian yang cukup bagus. Saya sendiri agak terlepas pandang akan hal
ini. Terima kasih cikgu. Saya akan cuba lakukan sesuatu untuk menangani setiap
kelompongan di dalam hal ini. Baiklah cikgu-cikgu semua, hari ini kita telah
mendapat seorang cikgu yang sudah lama tidak kita jumpa sejak kita semua
kehilangan Cikgu Haddad. Inilah semangat yang kita nanti-nantikan selama 20
tahun ini” ucap Cikgu Shamsul membuatkan seisi bilik mesyuarat tersenyum.
Semangat cikgu Ramlan semakin membara mendengarkan kata-kata Cikgu Shamsul yang
mengatakan dirinya seperti ayahnya.
Ternyata langkahku di sini bukan
sekadar menjadi seorang guru sebaliknya juga menjadi seorang yang membawa
idealistic yang meluas menyebabkan aku menjadi guru yang di segani. Aku
mengulangi sejarah kegemilangan ayah. Menjadi insan yang di segani oleh seluruh
warga sekolah sepertinya. Aku merasakan pilihanku untuk menjadi pendidik adalah
pilihan paling tepat. Allah sememangnya memberikan aku sebuah pilihan yang
terbaik. Aku bersyukur kepadanya kerana membuka mataku untuk menjadi pendidik.
Meskipun gaji bukanlah telalu besar malah ada orang mengatakan, ada apalah
dengan guru setakat gaji cukup makan. Namun itu bukan persoalanya sebaliknya
jiwaku yang terpahat di sini. Di dunia perguruan yang aku ambil pada mulanya
hanya kerana jaminan kerja membakar semangat aku untuk menjadi guru yang
terbaik. Aku ingin buktikan bahawa aku adalah pewaris semangat Cikgu Haddad
yang pernah berkobar-kobar dan menyala di sini.
Musim peperiksaan merupakan musim
paling membosankan. Masakan tidak, aku hanya mengambil masa sehari untuk habis
menyemak seluruh kertas jawapan pelajarku. Namun aku tidak perlu mengajar untuk
masa seminggu. Alangkah bosanya tidak dapat mengajar. Obsesku kepada bidang
pendidikan tidak dapat di bendung lagi. Aku benar-benar ketagih untuk mengajar
pada setiap hari. Kerana itu aku rela untuk memegang 5 kelas dan menyebabkan
aku menjadi guru paling sibuk di Dang Wangi. Namun segala-galanya bukanlah
penghalang buatku. Hatiku gembira setiap kali dapat mengajar. Malah
pelajar-pelajar aku juga seronok tatkanla menginjak ke waktu Bahasa Melayu.
Mereka menantikan cerita pembukaan yang menarik perhatian mereka utnuk
mengikuti pembelajaran hingga akhirnya. Aku bukan hanya masuk mengajar semua
tentang Bahasa Melayu. Pada masa-masa genting aku lebih selesa memberikan
sedikit cerita pembukaan seperti sejarah negara yang menjadi informasi asa syang
sepatutnya di ketahui oleh seluruh rakyat Malaysia. Aku ingin jadikan
pelajar-pelajarku bukan hanya sebgaai pelajar cemerlang dari segi akademik
tetapi aku juga ingin mereka menjadi pelajar yang menghargai tanah air.
Menyayangi setiap inci bumi Malaysia ini dan mengetahui setiap apa yang pernah
berlaku keatas bumi Malaysia ini. Aku ingin mereka menjadi rakyat Malaysia yang
kenal akan negara mereka sendiri bukan hanya pelajar yang tahu mengejar
kecermelangan akademik semata-mata sebaliknya tidak mengenali Negara sendiri.
Semuanya cukup indah. Terlalu indah
untuk aku lupakan. Kalaulah aku mampu menghalangi ingatan ini dari terus
menghilang. Hanya Allah yang mampu melakukanya. Aku sentiasa berdoa agar
ingatan ini terus tersisip rapi di sini. Tidak akan hilang sehingga aku
menghembuskan nafas yang terakhir.
Banyak lagi memori yang terpahat di
ingatan ini. Namun aku tidak mampu untuk merakamkan semuanya di sini. Pementasan
drama komsas yang menarik perhatian seluruh warga Dang Wangi dan ibu bapa
pelajar. Sesuatu yang unik dan tidak pernah di adakan sebelum ini namun aku
adalah perintisnya. Khabar yang aku terima hingga kini pementaan itu masih
terus berlangsung dan menjadi acara wajib buat warga Dang Wangi. Kepingan
gambar dan rakaman video pementasan itu masih dapat aku lihat dari sini. Ada
seseorang yang membawakanya kepadaku dan yang pasti dia bukanlah warga Dang
wangi. Hingga kini aku pasti tiada seorang warga di situ yang mengetahu
keadaanku sekarang. Sesungguhnya aku tidak sesekali mahu mereka melihat
keadaanku masa ini. Cukuplah aku terpahat di memori mereka di dalam satu
fingura yang terbaik. Bukan seperti kini.
Tangan ini sudah hanya tinggal tulang
temulang. Tubuh yang dahulu kalian lihat tegap dan sihat kini hanyalah laksana
kerangka hidup sedang bergelendangan di bumi Allah ini. Rambut yang dahulu
lebat kini hanya tinggal beberapa helai yang kekal setia di tempatnya.
Kepanasan ubat telah meluruhkanya.
Warga Dang Wangi,
Maafkan kerana meninggalkan kalian.
Jodoh kita terlalu pendek. Bukan kehendak untuk meninggalkan kalian namun
andainya kalian tahu derita diri ini pasti kalian memahami. Cikgu Ramlan Bin Haddad
menyayangi kalian semua seperti keluarga cikgu sendiri. Tapi apakan daya cikgu
tidak mampu melawan takdir. Lima tahun telah berlalu dan cikgu tidak pasti
adakah masih ada setahun lagi untuk cikgu. Namun yang pastinya, saat lembaran
ini di buka buat kalian semua cigu sudah tidak ada lagi di dunia ini. Amanah
cikgu buat kalian berpeganglah kepada prinsip Al-Asr… demi masa sesungguhnya
manusia di dalam kerugian. Melainkan yang beriman dan yang beramal soleh.
Janganlah kalian sia-siakan masa yang ada. Andai dapat di putar masa ingin
cikgu putarkan masa ke masa cikgu menjadi warga Dang Wangi berulang-ulang kali.
Terlalu banya perkara lagi yang cikgu tidak dapat lakukan untuk kalian. Malah cikgu
tinggalkan kalian saat kali memerlukan cikgu. Jika kalian ingin katakan cikgu
kejam cikgu rela kerana cikgu memang kejam untuk tinggalkan kalian seperti ini.
Yang benar,
Cikgu Ramlan Bin Haddad
Hospital Kuala lumpur, 4 sept 1999, 3 a.m
Sofeya mengesat airmatanya saat
menghabiskan ayat terakhirnya. Sebuah perutusan yang cukup menyayat hati
seluruh warga SMK Dang Wangi. Perhimpunan hari guru yang dibuat oleh seorang
gadis misteri menjemput semua warga Dang Wangi 1992-1994 rupanya wasiat
terakhir seorang guru kesayangan sekolah itu. Pelajar-pelajar Dang Wangi yang
merupakan anak murid Cikgu Ramlan kelihatan mengesat airmata mendengar
perutusan dari guru kesayangan mereka. Guru yang banyak mengajar mereka erti
kehidupan dan menjadikan mereka anak Malaysia yang sebenar.
“Saya Nurul Sofeya Binti Ramlan, 14 tahun. Permata
tunggal Cikgu Ramlan. Ayah merupakan seorang yang cukup tabah. 7 tahun ayah
bertarung menentang penyakit barah otak yang dihadapinya sebelum arwah
menghembuskan nafas yang terakhir. Maafkan saya kerana sepatutnya warkah ini di
bacakan selepas pemergian arwah. Tetapi pada masa itu usia saya baru menjangkau
6 tahun. Setahun yang lepas sebelum nenek saya yang merupakan ibu arwah
menghembuskan nafas yang terakhir, arwah memberitahu hasrat terakhir arwah ayah
sebelum meninggal dunia. Kata nenek, dua tahun selepas coretan ini, arwah
menghembuskan nafas terakhir di Hospital Kuala Lumpur pada tarikh dan waktu
yang sama dengan coretan ini siap di
tulis Cuma ianya berlaku dua tahun selepas itu. Album yang kalian hadiahkan
kepada arwah sebelum arwah pergi meninggalkan sekolah ini pada hari terakhir
perkhidmatanya, masih lagi ada di dalam simpanan saya. Kata nenek, arwah
membeleknya setiap hari. Namun setahun selepas coretan ni di tulis arwah telah
kehilangan memorinya. Arwah hanya mengenali ibunya, ibu saya dan saya bersama
doktor yang merawatnya. Semua itu kerana kami adalah insan kekal di sisi arwah.
Arwah telah kehilangan semua ingatanya kepada kalian, arwah tidak lagi
mengenali siapa kalian. Pada masa itu, arwah sudah pada tahap yang cukup kritikal.
Doktor hanya meramalkan arwah bertahan selama enam bulan. Namun semangat arwah
lebih kuat dari yang di sangka hingga arwah mampu bertahan untuk setahun lagi.
Suatu keajaiban dan keanehan kepada semua doktor.”
“Seminggu sebelum arwah menghembuskan nafas yang
terakhir, arwah tiba-tiba kembali memegang album yang kalian hadiahkan. Arwah
peluk album itu setiap hari. Arwah tidur bersama album itu sebelum album itu
terjatuh ke lantai dan arwah di sahkan telah koma.”
“Dua hari sebelum menghembuskan nafas yang terakhir,
arwah kembali sedar, kemudian arwah minta arwah nenek untuk bawa buku rekod
biru padanya. Arwah nenek berikan padanya, dan arwah pada ketika itu memeluk
buku itu dan arwah katakan pada arwah nenek, buku ini buku terakhir arwah
sebagai guru. Simpan dan jaga ia sebaik-baik yang mungkin. Arwah tahu masa
arwah dah tak lama. Sehari sebelum itu, arwah mula menyebut nama-nama orang
yang kami tak tahu siapa. Arwah kata arwah sayang semua orang itu. Saya dan
nenek hairan bagaimana arwah boleh ingat nama-nama itu sedangkan arwah sendiri
dah hilang ingatan. Doktor juga tak dapan memberikan jawapan. Antaranya
Shamsul, Malik, Alyah, Maisara, Arini, Faizal, Kamal, Anuar dan ramai lagi.
Saya tak ingat semuanya. Hari ini baru saya tahu siapa mereka. Rupa-rupanya
mereka adalah warga Dang Wangi yang di sayangi arwah hingga akhir hayatnya.
Tepat jam tiga pagi 4 September 2001 Allahyarham Ramlan Bin Haddad
menghembuskan nafasnya yang terakhir.”
Sofeya tidak mampu menahan perasaanya. Kesedihan
dalam jiwanya benar-benar terasa. Seluruh warga Dang Wangi yang hadir pada hari
itu teresak-esak pilu mendengarkan kisah yang menyayat hati seorang guru yang
cukup di sayangi warga Dang Wangi walaupun hanya untuk dua tahun
perkhidmatanya. Kata-katanya yang penuh dengan hikmah berlegar-legar di seluruh
pelusuk Dang Wangi sehingga kini. Prinsip demi masanya telah merubah Dang Wangi
menjadi sekolah yang cukup menghargai masa seperti dirinya. Tiada lagi ketidakseimbangan
dana untuk kelab. Kelab dan persatuan saling bekerjasama dalam mengendalikan
sesuatu aktiviti. Semuanya kerana seorang guru yang hanya berkhidmat selama 2
tahun.
Dan kini semuanya adalah memori warga Dang Wangi
buat seorang guru yang cukup cemerlang. Seorang guru yang petah berbicaran dan
setiap kata-katanya keluat bersama ilmu pengetahuan yang cukup tinggi. Buku
motivasi miliknya di dermakan oleh Sofeya kepada sekolah untuk tatapan warga
Dang Wangi. Itu antara amanah terakhir arwah. Meskipun masa melewati seluruh
warga Dang Wangi namun bagi sesiapa yang mengenali guru muda itu pasti
mengenang jasanya. Meskipun hanyalah seorang guru biasa tanpa jawatan yang
penting dalam organisasi sekolah namun setiap prinsip dan kata-katanya
membuatkan dirinya lebih istimewa berbanding guru yang lain. Setiap tahun, pada
awal pembukaan sekolah, pelajar-pelajar akan diperkenalkan guru ini untuk di
ingati hikmah di dalam kata-katanya.
Lima tahun berlalu Dang Wangi telah menjadi sekolah
Cemerlang luar bandar. Semuanya kerana
pendidikan tertarik dengan sekolah kecil yang unik itu. Pada setiap tiang di
sekolah itu di tampal dengan surah Al-Asr. Mottonya mengenai Demi Masa
membuatkan sekolah itu kelihatan cukup berdisplin dalam menghitung setiap
detiknya.
Galeri yang menempatkan piala kecermelangan sekolah
dalam pelbagai bidang menyelitkan sebuah album usang berisi gambar seorang guru
bersama pelajar-pelajar. Namun yang pastinya semua gambar di dalam itu hanya
memuatkan gambar pelajar bersama guru yang sama. Sebuah buku rekod lama di
letakkan bersama album itu tertulis nama Ramlan Bin Haddad. Setelah di
ceritakan kisah di sebalik seorang guru bernama Ramlan, rupanya semua yang
berlaku di SMK Dang Wangi, kata-kata hikmah dari tokoh yang ada sesetengahnya
jarang di dengari namun penuh dengan nasihat bermakna, Surah al-Asr yang
menjadi prinsip SMK Dang Wangi rupanya ideologi asal guru biasa ini.
Kini Dang Wangi sudah memiliki lebih banyak
bangunan. Bantuan dari kerajaan negeri untuk membangunkan sekolah luar Bandar
merubah wajah Dang Wangi daripada sebuah sekolah lama yang kecil menjadi sebuah
sekolah cemerlang. Bantuan demi bantuan diterima membuatkan sekolah ini semakin
maju. Namun di sebalik kemajuanya, masih terpahat di jiwanya, sebuah prinsip
yang akan kekal selamanya.
“Demi masa sesungguhnya manusia di dalam
kerugian. Kecuali orang-orang yang beriman dan yang beramal salih dan berwasiat
(nasihat-menasihati) dengan kebenaran dan berwasiat dengan kebenaran”
Surah
Al-Ashr (masa)
Ayat
1-3
-TAMAT-
NOTA PENA : SEBUAH KISAH YANG TERLAHIR SECARA
SPONTAN SAYA SIAPKAN DALAM MASA SEHARI.
No comments:
Post a Comment