BUTTON

Sunday, October 28, 2012

Telagah yang tak perlu

Tiba-tiba terdetk untuk menulis tentang perkara ini. Ia bukanlah suatu yang tidak penting malahan ia juga perlu untuk kita renungi bersama… Di dalam dunia hari ini kita terlalu mencari kesalahan orang lain sehingga mula mengabaikan tentang masalah yang penting untuk di selesaikan.
Cetusan ini datang apabila terbaca beberapa artikel yang sibuk memburukkan rakan seagama endri kerana tidak menentang kebiadapan yang sedang menguasai hari ini. Masalah sebenarnya bukan kerana rakan seagama itu tidak menentang yang sepatutnya di lihat dengan teliti dan mencari penyelesaian. Mengapa mesti bertelagah untuk kebiadapan yang hanya di diamkan. Sedangkan kebiadapan itu bukan sahaja datang dari pihak tertentu tersebut sahaja malahan hampir semua kaum mereka tanpa ada perbezaan ideology. Mereka menentang agama bukan politikmu! Kerana itulah pelik di hati melihat mereka bertelagah untuk perkara yang tidak perlu sehingga sanggup mengabaikan perkara yang perlu.

Pasti kata-kata ini mengundang kekeliruan. Situasinya cukup mudah namun menimbulkan komplesiti yang tinggi kerana sensitivity yang tersentuh dek kebiadapan mereka. Situasinya apabila ada system check and balance di dalam sebuah Negara… Lebih mudah pihak kerajaan dan pembangkang. Maka dua pihak ini mempunyai perbezaan ideology yang besar dan membentuk jurang yang besar di antara mereka kerana ia sememangnya satu system penyokong dan penentangan. Di dalam perbezaan ini falsafah dan ideologinya akan turut saling bertentangan atau lebih mudah haluan yang berbeza. Namun haruslah kita jelas matlamat yang sama perlu di letakkan kerana untuk mencapa matlamat itu ideology dan falsafah siapakah paling praktikal atau lebih menyenangkan. Maka munculah golongan pengundi yang akan mlhat falsafah dan ideology siapa yang pada mereka bukan hanya menarik, ia juga praktikal dan menyenangkan mereka. Maka golongan ini akan tertarik kepada pihak yang paling banyak memenuhi kehendak mereka kerana lumrah manusia untuk keinginan mereka di penuhi secara jelas.

Namun kerana terlalu patuh kepada peranan masing-masing dan kedudukan masing-masing yang di katakana sebagai ‘lawan’ atau ‘pesaing’ maka segala kemanisan musuh akan di lenyapkan dari kamus pemikiran mereka semua. Musuh tetap musuh. Meski terjunam di dalam gaung dan musuh datang menghulur tangan dengan senyuman lalu berkata ‘Biar saya tolong’ akan di sambut dengan wajah yang mencuka lalu mulalah terdetik ‘Pasti ada udang di sebalik batu’. Tiada tanda optimis apatah lagi pemikiran yang mampu untuk menghilangkan segala titik permusuhan malah dendam dan api di dalam jiwa akan di tanam dan di benam terus menerus tanpa berfikir.

Siapalah saya untuk mengkritik. Namun inilah scenario politik di Negara kita yang penuh dengan dendam, amarah, benci dan keegoan sehingga titik kebaikan di tukar menjadi titik gelap yang buruh lagi hodoh. Tulisan ini hanya secara umum. Mungkin ada yang tidak sebergini di dalam adab bersaingnya namun yang jelas adalah corak persaingan sebergini. Tahniah buat yang tdak mengamalkan adab sebergini sebaliknya penuh santun dan berpegang kepada cara yang betul.
Maka kerana adab berpolitik yang di amalkan sebahagian rupa maka kita adalah musuh selagi ideology kita berbeza. Usah peduli lagi apa agamamu, apa bangsamu mahupun apa jua gelaranmu. Kita musuh selagi kita d pihak berbeza. Kita lawan selagi idealogi kita tidak sekata. Meski matlamat kita sama dan satu kita tetap berbeza dan bukan itu sahaja, kita adalah MUSUH. Kerana pemikiran serbegini telah tertanam jauh dan di benamkan dengan penuh rapi dan kemas maka segala kemanisa dan kebaikan telah terpadam. Waima kalam Allah atau Hadis yang kau pertuturkan tidak akan kami dengar kerana idealogi kita berbeza. Apakah ini peradaban berpolitik kita? Mungkinlah bukan kesalahan untuk tidak membezakan bangsa namun membezakan agama kerana idealogi akan menyebabkan perpecahan besar berlaku. Runtuhnya empayar islam apabila ada yang mengagungkan sesetengah  khalifah atau pemimpin. Umat Islam yang dahulunya di kuasai oleh Rasulluah dengan kepmpinan pusat dengan seorang khalifah tidak terbahagi, kerana kita menghadapa kiblat yang sama, solat pada jumlah yang sama, Al-Quran yang sama, malah lebih besar dan agung kita hamba ALLAH yang SAMA!
Jadi kerana perbezaan ideology, falsafah malah lebih dasyat kita tidak berada di pihak politik yang sama maka kita terpisah dalam lingkungan yang cukup jauh sehingga turut menjauhkan hakikat kita agama yang sama. Apakah ini adab berpolitik kita? Jika di kaitkan dengan kebiadapan terhadapa agama kita bukan kerana mereka tidak menentang atau bersuara. Kejumudan yang membelenggu sehingga menutup seluruh pancaindera untuk mencerap apakah masalah sebenar.

Kenapa mesti memikirkan ‘KENAPA APABILA PIHAK LAWAN ITU MENGHINA AGAMA KITA DAN KALIAN BERDIAM DIRI’ tidak pula sesiapa dari politikus ini mencetus satu soalan penting ‘KENAPA MEREKA SEKARANG SEMAKIN BERANI MENGHINA AGAMA KITA? APA KELEMAHAN KITA SEHINGGA MEREKA SANGGUP MENGHINA KITA? KENAPA MEREKA SEMAKIN BERAN MENGHINA KITA DI HADAPAN? APAKAH KITA TERLALU LEMAH?’ sedangkan soalan ini lebh pentng kerana ia akan merungkai satu permasalahan besar bukan berlaku kepada kita yang mendiamkan diri apabila mereka mencerca sebaliknya keberanian mereka yang terlampau untuk menghina kita.

Saya petik sedikit kisah Rasulluah, apabila baginda memberikan makanan kepada yahudi buta yang mencercanya siang dan malam. Namun cercaan itu tidak dibalas malah Rasulluah tetap member makan akan yahudi itu. Persoalanya bukan cercaan apa yang yahudi itu katakan atau kenapa Rasulluah diamkan semua cercaan itu tetapi kenapa Yahudi itu berani mencerca Rasulluah. Kerana dia BUTA. Dia tidak Nampak siapa yang memberikanya makan. Dia tidak Nampak akan kebaikan yang Rasulluah lakukan kepadanya dan kepada orang lain. Dia hanya mendengar akan orang kafir mengutuk Rasulluah dan percaya akan kata-kata itu lalu turut sama mencerca baginda. Kerana dia BUTA dia tidak tahu akan kebenaran. Dia tidak kenal siapa baginda. Kerana KEBUTAAN inilah dia berani mencerca Rasulluah. Selepas Rasulluah wafat dia bersorak gembira sehingga di mendapat tahu, orang memberinya makan sudah mati. Orang yang dia cerca dan hina ada di hadapanya setia memberikanya makan. Maka selepas itu yahudi itu bertaubat dan memeluk Islam.

Kisah ini adalah kisah KEBUTAAN kepada kebaikan. Kerana mata yang BUTA sehingga tidak tahu akan kebaikan yang di berikan. Namun apa yang berlaku di Negara kita bukan ‘mereka’ yang lancing menghina agama ini yang buta sebaliknya mereka hanya mengambil maksud lain daripada buta iaitu tidak Nampak. Mereka tidak Nampak akan kebaikan agama. YA! Memang kita sentiasa katakan kepada mereka, KAMI BERSAUDARA, KAMI SEAGAMA, KAMI SUKAKAN KEBAIKAN, SETIAP LARANGAN KERANA ADA KEBURUKAN, ALLAH CINTAKAN KEADILAN, AGAMA INI TERBUKA, AGAMA INI BUKAN PAKSAAN, AGAMA INI KETENANGAN. Tapi di mana bukti  segala kata-kata kita jika kita tidak tunjukkan langsung ‘persaudaraan’ yang di perkatakan. Kita sibuk bertelagah sesame umat kerana kita berada pada Mazhab yang berbeza. Malah kita sanggup mengabaikan saudara kita hanya kerana dia menegur sikap kita. Apakah ini namanya persaudaraan?
Kita seagama namun kita menolak saudara seagama kita hanya kerana berbeza Mazhab. Kami berlainan pegangan kerana dia pengikut Mazhab Syafie dan saya pengikut Mazhab Maliki. Apakah ini namanya seagama? Kami sukakan kebaikan sedangkan setiap langkah pihak lawan kita waima adalah perkara kearah kebaikan kita katakan buruk. Memisahkan segala unsure kebaikan dan kejahatan berlandaskan ideology bukan syariat. Setiap larangan kerana ada keburukan tidak terlihat walau di dasarnya kerana kita tetap melakukan perkara yang buruk itu. Araq itu memudaratkan tapi kita enak meneguknya di hadapan mereka. Allah cintakan keadilan tidak langsung di buktikan apabilan ketidakadilan terus menjadi darah daging Negara. Agama ini terbuka di lihatkan sebagai agama tertutup rapi apabila pendapat orang lain tidak lagi mampu di terima walaupun ianya untuk kemaslahatan umat. Di mana terbukanya andai pendapat dan pandangan rakan ulama yang berbeza idealogi politik tidak akan di terima sehingga kiamat?! Agama ini bukan paksaan sedangkan mereka melihat kita terus memaksa orang lain untuk menerima pendapat kita. Memusuhinya andai dia menolak dan menjunjungnya tinggi andai dia menerima dan terus menghasut diterima jika dia dalam dilemma hanya mencetus rasa terpaksa di hati mereka lalu menunjukkan kepada mereka,Islam suka MEMAKSA! Dan agama ini Ketenangan di tunjukkan dengan kekocakkan perhubungan, kehidupan dan perpaduan antara kita di dalam agama ini lantas membongkar segala nanah dan kudis kotor dari dalam diri penganut agama ini. AGAMA tidak kotor, tapi PENGANUTNYA yang menjadikan a Nampak KOTOR dengan kekotoran dan kejijikan yang mereka pertontonkan kepada kita.

Bermakna mereka tidak BUTA tetapi TIDAK NAMPAK akan agama ini dan kekuatanya. Kerana itu mereka boleh menjadi ‘YAHUDI BUTA’ tadi terus mencerca kita di hadapan wajah kita walaupun kita mengangguk dan bertenang menghadapi cercaan kita.

MAKA!
BERSATULAH! BERSATULAH UMAT ISLAM. Penghinaan bukan hanya dari mereka (dari parti tertentu atau bangsa tertentu) tapi agama kita sedang di cerca dengan lantang di seluruh dunia oleh mereka yang mengharap LAKNAT ALLAH.  Nonnie Darwish, Ibn Warraq, Tarek Fatah, Irshan Manji atau Ayaan Hirsil Ali, cukuplah mereka terus mengutuk agama ini… Mereka bukan buta tetap mereka tidak diperlihatkan akan keindahan.. sedangkan ada yang melihat keindahan dan berpndah masuk ke agama ini dengan cnta dan hatinya untuk agama ini. 

 Apakah sehingga kita dimusnahkan sepenuhnya barulah kita akan sedar dan pada masa itu… KITA SUDAH TERLEWAT. Masa itu kita tidak akan telagah lagi dan meratapi sikap kita pada telagah yang tak perlu

No comments:

Post a Comment