BUTTON

Saturday, August 29, 2009

Bercerita Lagi Tentang Natrah...

Kisah Natrah bergma kembali dalam sorotan cerita dalam Al-Islam. aku semakin berminat terhadap kisahnya. Aku sendiri tidak pasti. Namun aku kagum dengan semangat yang adadalam diri ORANG MELAYU sewaktu Natrah diputuskan untuk diserahka kembali kepada keluarga kandungnya. amukan dan kemarahan orang melayu yang juga islam menjadikan aku seakan-akan terpukau dengan kesungguhan itu. Mengapakah masa kini tiada lagi perkara sedemikian. Bukan aku meminta pertumpahan darah, sebaliknya aku mencari semangat yang bagaikan api marak bernyala terang dalam diri mereka. Kemana hilang semangat itu. aku tidak fahm, saat ini harga MELAYU terlalu rendah. Kita bersengketa atas hal yang terlalu kecil. Hal yang langsung tidak perlu rasanya untuk disengketakan. Cukuplah dengan perbalahan politik yang membingitkan. bertambah lagi dengan hal-hal yang entah apa untuk kita debatkan. Mengapakan kita rela dipandang rendah oleh orang lain. Rela dipandang enteng oleh bangsa lain. Berhentilah dari terus hanyut dalam dunia yang penuh dengan fantasi. Bukalah langh ke dunia realiti. bangun!!! Janganlah terus hanyut.. NAtrah adalah pegajaran buat kita.. Kisahnya sungguh menyeyat hati. Jadikanlah ikhtibar.. Usah kita asyik merancang akan sesuatu yang mustail. Lihat apa yang ada di hadapan kita. Rebutlah peluang. Janganlah biarkan Melayu// Islam tersungkur di medan sendiri. Jangan kerana bimbang diperlekeh norma kita di ketepikan. Jadilah manusia yang bisa memanusiakan manusia. Jangan jadi manusia yang membinasakan manusia!! Usah berlagak pandai sedangkan otank kosong dengan ilmu. Usah berlagak tahu kalau apapun kita tak tahu. Janganlah kita biarkan diri ditertawakan dibelakang. Itu lebih memalukan. Ingat.. Hidup ini semetara, ada alam yang kekal menanti. Jangan kejar yang tak kekal tapi tercicir yang kekal.. RUGI!!

No comments:

Post a Comment