BUTTON

Wednesday, July 1, 2015

DEVIANCE : Yang baik Menjadi Salah

Deviance. s a kind of act that opposed the norms. 
Bermaksud, mreka yang menentang arus mereka ini digelar sebagai deviance. 
Contoh. Seorang penagih dadah. mereka dikata sebaga deviance kerana mereka ini menentang arus. Mereka melakukan perkara yang luar dari norma manusia. 

namun, seseorang individu itu akan digelar deviance oleh orang lain. maknanya, seseorang tu akan menjadikan seseorang yang lain itu adalah devian. 

Maka, dalam sesuatu group mereka mungkin melakukan perkara yang salah dan orang yang melakukan perkara yang betul akan dianggap deviance.

contoh. Didalam kelompok individu yang mengamalkan rasuah, rang yang berintegriti akan dipanggil devian kerana dia tidak ikut normaliti kumpulan. menjadi individu yang berintegriti dengan menolak rasuah adalah tingkah laku yang bertentangan dengan kewajaran seseorang itu,

jadi bagaimana sebenarnya devian ini sifatnya. 

pernglabelan devian ini adalah bersifat menghukum. memberi hukuman kepada sesiapa sahaja yang melakukan perkara yang tidak selar dengan kumpulan itu.

seorang pengantin yang menolak untuk melakukan upacara membatalkan air sembahyang dianggap devian dalam masyarakat kerana tidak mengikut normaliti. 

sedangkan, upacara itu tidak melambangkan ciri islam sebenar kerana tidak ada istilah sengaja membatalkan wuduk di dlaam islam. Siapa yang melakukan kejahatan sebenar. 

Tapi berginilah sosiologi manusia. komuniti yang akan hidup dalam lingkup kehidupan yang sama. Tidak boleh melanggar. 

dan perhatikan sekelilinga anda. mungkin ada seorang devian di antara kalian. 

No comments:

Post a Comment