BUTTON

Saturday, July 4, 2015

MIA 3

"Kenapa awak buat semua ni?" MIa masih tunduk. Sebak dalam dadanya masih berbaki. Setahun menanti khabar. Dan pada saat dia mula mahu melepaskan Megat kembali.

"Maafkan abang. I know its my bad to do all this thing to you. but believe me Mia. I love you. Every minute i never forget bout you. I'm just focusing on my studying.. sebab abang nak balik Malaysia and kawin dengan Mia"

Mia sebak. antara terharu dan kecewa. Entah. Rasanya kini bergitu sukar untuk Mia tafsirkan. Namun yang pasti dia menyayangi megat. Namun setahun megat mendiamkan diri. membiarkan dirinya merindu dalam diam bukanlah penyelesaian yang baik untuknya. hatinya sakit mengenangkan pemergian Megat dengan janji untuk menghubunginya namun lelaki ini hilang khabar.

"Mia..." tangan Mia diraih lembut. Mia terasa wajahnya panas menahan malu

"Maafkan abang..." Mia masih kaku. Tidak tahu mahu berbuat apa.

"Abang tahu abang salah. Please... abang nak jaga Mia. Abang nak ada anak-anak dengan Mia. Keluarga kita" hati mia cair.

"I love you" Megat mengucup lembut jemari Mia.

Mia masih kaku dalam air mata yang masih bersisa.

"Sorry for not contacting you and sorry for do all this. Sorry..." Jari mia menghentikan bibir Megat untuk berkata.

Entah mengapa hati mia terharu dengan segalanya. tidak sanggup membiarkan suaminya terus mengucapkan maaf. Mia terasa berdosa membiarkan Megat merendahkan dirinya sebergitu. Megat suami dan seharusnya dia sebagai isteri yang harus meminta maaf.

"There is no sorry in love" Megat pula kaku. Mia memandang megat jauh kedalam anak mata.

Megat menarik isterinya dalam dakapnya. Sungguh. dia merindui gadis ini.

----
"Sukalah tu!" hani mencuit bahu Mia yang sedang tersenyum sendirian

"APa?!" Mia menahan tawanya.

"Tersengeh-sengeh sorang-sorang tu. Dah macam kerang kau tahu!"

"Habis tu kau nak aku buat muka marah?!" Mia mengerutkan wajahnya

"Eiii... kau ni dah jadi isteri orang. Jaga sikit perangai!"

"Siapa isteri orang?" Satu suara menegur. Mia dan Hani menoleh.

"Err... Sir Khairul" Hani bingkas bangun. bergitu juga dengan Mia.

"Siapa yang dah jadi isteri orang tu? saya tak tahu pun?" Mia dan Hani berpandangan

"Saya..." Mia menjawab perlahan

"Hah?! bila? Bila masa awak kawin?" Wajah Sir Khairul jelas terkejut

"Err.... Dalam cuti sem baru ni"

"Dengan siapa?" Sir Khairul jelas terkejut.

"Err.... kawan sekolah dulu...errr... sir... kami mintak diri dulu"

Mia menarik tangan Hani untuk berlalu pergi.

"Mia...!" Mia nyata terkejut apabila tanganya ditarik kemas Sir Khairul. Hani hanya mendiamkan diri.

"Hani. Can i speak with mia? alone?" Sir Khairul nyata tidak segan untuk meluahkan niatnya. Mia memberikan isyarat jangan namun Hani serba salah. Sir Khairul jelas tegas memintanya untuk pergi.

"Boleh... tapi saya tunggu kat situ. sebab tak elok biarkan sir dan Mia. Mia dah isteri orang"

Sir Khairul menarik nafas dalam sebelum mengangguk.

"Since when? sejak bila Mia bercinta? saya tak tahu pun?"

"Its complicated. ini rancangan keluarga"

"Perkahwinan diatur? so you tak sukakan dia?"

"Hah?!"

"You must not love him right?"

"Tak. saya..."

"Yes i know it. Klau tak suka kenapa terima?"

"Hah?! eh tak... saya kenal lelaki tu and..."

"Yeah old friend. kawan tak boleh jadi suami mia"

"Sir... i'm puzzle. kenapa sir nak peduli sangat saya dengan dia? "

"Sebab I sukakan you Mia. I tak sangka jadi macam ni. Kalau I tahu I masuk meminang you awal-awal"

"What?! sir.. saya..."

"Mia. Sorry. tapi I memang sukakan you"

"Sir... Saya anggap sir pensyarah saya je. I'm sorry. tapi saya dah kawin"

"Perkahwinan diatur.." sinis nada Sir khairul

"But indeed i love him"

Mata sir Khairul membulat. terkejut dengan luahan Mia

"Tapi you kata kawan..."

"Yes, kawan form six but its not like we cannot have this feel called love right? sorry sir... mungkin saya salah... tapi... i make it clear... saya hormat sir as my lecture. not more"

"But i love you more than my student"

"Sir. I'm married"

"And its not a matter for me to get you Mia. i will get you"

Mia gelisah. "Sorry sir. Got to go"

Mia pantas meninggalkan Sir khairul. Hatinya gelisah mengenangkan ayat Sir Khairul.

----
"Gila lah!" Hani hampir menjerit

"Yes! dia memang gila. Ya Allah kalau megat tahu ni mesti dia ingat aku yang gatal goda Sir"

"No! aku tak rasa megat salahkan kau, he know you better"

"Ya Allah. Lepas satu, satu. Haish!"

"Habis tu macam mana ni? dah la dia je ajar subjek tu sem ni"

"Peningnya kepala aku!!!"

"Kau kena hadap je la sem ni"

"Nak bagitahu megat ke tak erk?"

"Bagitahu je la. At least nanti kalau apa-apa he know what is right"

"Aku takut la"

"He love you Mia. he will trusting you"

Mia tarik nafas dalam. Semester yang patutnya bahagia bermula dengan malapetaka yang tak dijangka. Mia bertabah.










































No comments:

Post a Comment