BUTTON

Monday, August 31, 2015

Hani 1

Melihat dia bahagia adalah kebahagiaan aku. Mungkin aku adalah manusia paling bodoh untuk mencintainya dalam diam. Namun aku tahu. Bahagia itu hanya bila dia bahagia.

------
"Kehmain skang dia... ada marka teruih lupa ceq ni hah"

"Ish. Mana ada marka. Hang ni memandai je"

Hani sudah sengeh2.

Hani perasan. Sejak hari sukan mia makin rapat dengan Megat. Hani juga perasan. Antara mereka simpan rahsia.

"Hai gossip girls. Can I?" Megat merujuk kepada kerusi yang kosong di hadapan hani dan mia.

"Sure"-jawab hani pantas.

"Uollz gossip apa?" Tanya megat ramah.

"Tak da apa. Baru nak start gossip" jawab mia pantas.

"Boleh saya join?"

"Kalau kami kata tak boleh pun awak dah duduk kan"

Megat angkat kening sambil senyum. Pamer lesung pipitnya.
----
"Hani! Wait! "

Langkah hani terhenti. Megat termengah2 di belakangnya.

"Dah kenapa ni? Ada hantu kejar ke" hani sudah gelak2.

"Saya nak tanya awak ni"

Kening hani terangkat.

"Apa?"

"Maybe kita boleh lepak dekat kedai situ kejap" megat sengeh tunjuk warung abc mak tom.

----
Megat tak tanya hani. Terus oderkan dua mangkuk abc. Hani cuma geleng kepala. Budak ni memang pelik. Kat sekolah kemain senyap.

"Awak nak tanya apa?"

"Saya nak tanya pasal mia"

Wajah hani tidak beriak. Meskipun hatinya terasa sesuatu. Sesuatu yang pedih.

"Tanyalah" hani pandai kawal riak.

"Mia tu.... single lagi ke?"

Hani ketawa spontan. Tak sangka soalan megat yang nampak suspen tu rupanya soalan itu.

Wajah megat merona merah.

"Ok sorry sorry" hani masih tidak mampu henti ketawa.

Senyumnya puas dikawal.

"Sorry... he..he... single-single"

Hani masih kawal tawa.

Megat masih merona merah.

"Awak minat mia erk?" Tanya hani selamba.

Megat merona lagi.
Angguk.
angguk.

"Patotlah.... ni saya bagi clear advice sebagai kawan mesra kehmain dengan mia tu"
Hani sengeh

"Mia tu single mingle. Tak pernah kaple2. Mia ni tak same macam makwe awak yang lain"

Uhukkk... uhukkk... megat yang sedang kusyuh dengar sambil sedut abc tersedak

"Eh awak ok tak ni"

Muka megat merah akibat batuk pula. Hish mat salleh ni. Macam2. Bisik hati hani.

"Hish minum elok le sikit. Bersembur dah hah" marah hani sambil gelak2.

"Saya tak ada makwe la."

"Ecececr... nipu le"

"Betul la. Ni first time saya rasa suka dekat seseorang"  luah megat
"Seyez arrr!!"

"Hmm" megat angguk laju.

"First love la ni?"

Megat jungkit bahu.

Petang itu lama mereka lepak makan abc. Sambil sembang pasal mia. Dan pasal cinta megat untuk mia.

No comments:

Post a Comment