BUTTON

Thursday, August 27, 2015

Mia 9

Cinta itu tidak semestinya bahagia. Tiap2 cinta dalam dunia ada yang akan berakhir dengan kecewa.

Cinta juga kadang perlu pengorbanan. Mahupun dikorbankan.

Aku yakin. Manusia tidak akan dapat memiliki semua kebahagiaan. Ada yang perlu dikorbankan demi kebahagiaan yang lain

Terperangkap dalam sebuah cinta seorang lelaki bernama Megat Syazwan Shah. Aku lemas. Aku lemah.

Aku tewas pada setiap bait cintanya. Aku tewas pada kehidupan tanpa cinta darinya. Nyata aku tak mampu. Aku mengharap dan terus mengejar cinta yang sudah punah.

Aku tidak sanggup lepaskan cinta aku untuk dia. Dan sungguh aku benci. Benci pada diri aku yang terus memeluk bayangnya dalam lenaku. Benci pada diriku yang terus mencintainya dalam mimpiku.
Dan aku mula sedar.

Aku membenci diriku dan hidupku

-------

Mia kaku menghadap keluar tingkap. Bersama diari hitam peneman dirinya sejak tiga tahun yang lalu.

Megat rasa sayu.

"Mia..." ibu mia menyentuh lembut bahu anaknya itu.

Tidak sangka sms yang di kirim bersambut. Megat muncul di muka pintu.

"Mia...." mata mia beri reaksi. Suara ibunya berganti suara seseorang. Lelaki yang dirindu sejak tiga tahun yang lalu.

Perlahan mia pusing kerusi rodanya. Ingin membuat kepastian.

Air mata mia tumpah.

Wajah yang semakin kurus dan jelas tidak terurus itu memandang sayu padanya.

Hati mia bagai dibelah seribu. Antara benci juga rindu. Mia semakin keliru.

Megat pula masih kaku. Wajah kurus mia ditatap. Wajah yang jelas hilang seri. Mia yang riang dan bahagia sudah tenggelam dari kusut wajah penuh kesepian dan kesedihan.

------
"Sir buat apa kat sini? Maaf sir. Suami saya tak da kat rumah"

Sir khairul senyum tawar.

"Maaf. Tapi saya cuma nak bagi ni"
Kening mia terangkat. Sampul coklat di tangan Sir Khairul menarik perhatianya.

"Sir duduk la kat kerusi tu. Nnti saya buatkan air"

Mia hilangkan diri dibalik dinding konkrit rumah mereka.

Sir khairul jengah2 kelibat mia. Perlahan tanpa di jemput dia masuk kedalam rumah mia.

"Tak payah susah2"

Mia hanpir terlompat. Air panas terkena di tanganya. Mia mengaduh panas.

Spontan sir khairul mendapatkan mia. Meraih tangan mia lalu meniupnya perlahan.

Mia tahan pedih.

Sir khairul tahan rasa. Bau minyak wangi mia menusuk hidungnya. Mengocak rasa dalam jiwa. Kali pertama dia berada sehampir ini dengan mia.

Mia pandai bawa diri. Pandai juga mengelak. Sejak sir khairul luah rasa, mia pandai cari alasan.

Sir khairul tak sedar. Entah bila dia tolak tubuh mia ke diding. Bibir mia raih perhatian. Mia cuba melawan tapi sir khairul hilang kawalan .

"Sayang kenapa...." langkah megat kaku.

Adengan sungguh memalukan. Tubuh megat mengeletar. Tahan marah dan kecewa.

Sir khairul tersedar. Pantas dia menjauhkan diri dari mia. Lebih dia terkejut megat memerhatikan mereka.

Mia terus terjelepok. Antara terkejut. Sedih dan marah.

----
"Mia tak salah. Mia..."

"Dah lah. Abang... eerr... saya tak nak ingat"

"Megat masih tak percayakan mia kan"

Megat diam. Membisu tanpa jawapan

Mia berpaling. Kesat air mata.

"Sir khairul pinang mia"

Megat menoleh laju. Wajah kosong mia dipandang lama.

"Baguslah" megat jawab dingin. Jelas megat masih cemburu

"Orang kata biarlah kita terima orang yang sayangkan kita. Sebab dia tkkan tinggalkan kita" nada mia makin sebak

"Sir khairul memang sayangkan awak"

"Megat?"

Megat diam.

Megat pun sayangkan mia. Kata2 itu hanya dalam hati.




No comments:

Post a Comment